Metodebogen.dk er et digitalt læremiddel om forskellige analysemetoder til litterære og andre æstetiske tekster.
Læremidlet består af en digitalisering af udvalgte kapitler i Finn Brandt-Pedersen og Anni Rønn-Poulsens bog Metode Bogen - Analysemetoder til litterære tekster suppleret med nye artikler om forskellige metoder til analyse af æstetiske tekster, der har vundet genklang i undervisningen, siden bogen udkom i 1980.
Metodebogen.dk er især henvendt til lærerstuderende og bachelorstuderende på universitetet, som beskæftiger sig med æstetiske tekster og tekstanalyse. Sidsteårs-elever på gymnasiale uddannelser kan også drage nytte af metodebogen.dk.
Indhold:
- Danskfagets didaktik - af Nikolaj Elf (2025).
 - Analysemetoder:
- Nykritik (fra Metodebogen, 1980)
 - Strukturalistisk narratologi (fra Metodebogen, 1980)
 - Marxistisk litteraturkritik (fra Metodebogen, 1980)
 - Impressionistisk litteraturkritik (fra Metodebogen, 1980)
 - Psykoanalytisk litteraturkritik - af Simon Østermark Andreasen (2016)
 - Ideologikritik - af René Rasmussen (2015)
 - Kønskritik - af Anne Birgitte Richard (2017, opdateret 2025)
 - Procesorienteret litteraturpædagogik - af Bettina Buch (2016)
 - Kognitiv litteraturanalyse - af Helle M. Davidsen (2015)
 - Dekonstruktiv læsning - af Jacob Bøggild og Mette Dam Laursen (2016)
 - Affektive kulturstudier - af Camilla Schwartz og Anne Klara Bom (2018)
 - Læserstyret litteraturpædagogik - af Bo Steffensen (2019)
 - Undersøgelsesorienteret litteraturpædagogik - af Sacha S. K. Hansen (2020)
 - Postkritisk læsning - et litterært anliggende - af Stefan Kjerkegaard (2025)
 
 - Analyser af eventyr: Ud fra syv forskellige metoder gengives i et tillæg udvalgte artikler fra Peter Lykke-Olsen og Ole Pedersens bog Folkeeventyr - Fascination og pædagogik, Forlaget KVAN 1987 (Gyldendal 1982). Alle artikler indledes med en metodeintroduktion, der efterfølges af en analyse af et konkret folkeeventyr.
 - Leksikon: En digitaliseret udgave af Jørgen Lorenzens danskfaglige leksikon Litteratur, Gads Forlag 1976.